1. Sutasz to galon w postaci wąskiego płaskiego warkocza. W gorsetach bronowickich metalizowany srebrny lub złoty sutasz używany był jako pierwszy element dekoracji przyszywany tuż przy lamówce oraz do tworzenia szamerunku.
• Na zdjęciu bronowicki gorset dziecięcy obszyty czerwona lamówką. Tuż przy lamówce naszyty srebrny sutasz.

2. W późniejszych gorsetach bronowickich, które już nie są ozdabiane złoto-srebrną dekoracją z taśm pasmanteryjnych a barwnym haftem, kolorowe sutasze zastępują metalizowane ale występują już tylko w pobliżu lamówki.
• Współcześnie dostępna jest ogromna rozmaitość kolorowych sutaszy.
• Najbardziej popularne są czeskie sutasze dostępne w blisko 50 kolorach (szerokość 3mm).

3. Polecamy kupowanie sutaszu, którego rdzeń jest w tym samym kolorze co oplot.
• Na zdjęciu końcówki sutaszy 100% wiskoza – rdzeń jest niewidoczny.
• Nie używamy sutaszu, który ma biały rdzeń – bardzo łatwo przebijając sutasz igłą wyciągnąć nici rdzenia na wierzch.

4. Na zdjęciu gorset bronowicki wykonany w Pracowni.
• Wykorzystane zostały: srebrny sutasz metalizowany oraz kolorowe – jasnozielony, ciemnozielony i jasnofioletowy. Kolory te powtórzone są w dekoracji koralikami natomiast dekoracja taśmami pasmanteryjnymi jest srebrna jak pierwszy sutasz.

5. Na zdjęciu aksamitna wstawka na plecaku. Wstawka została zaprojektowana jako swobodna interpretacja dekoracji z gorsetów bronowickich
• Wykorzystane zostały: złoty sutasz metalizowany oraz kolorowe – czerwony i turkusowy.

6. Wielokolorowe sutasze 3mm.

7. Sutasze kolorowe metalizowane, występują tylko w kilku kolorach. Sutasze produkowane są w Chinach i Grecji, nie ma czeskich.
• Na zdjęciu chiński sutasz metalizowany: czerwony, zielony, niebieski oraz pomarańczowy (miedziany). Te sutasze są gładkie, bardzo błyszczące.

8. Sutasze metalizowane polskie – najpopularniejsze.
• Występują w trzech rozmiarach: 3,4 i 6mm i w trzech kolorach: ciepły złoty (różowawy), chłodny złoty (żółtawy) oraz srebrny.
• Sutasze są sztywne, twarde, trudne do szycia ręcznego ale łatwe do maszynowego, pięknie błyszczące.

9. Na zdjęciu dziecięcy gorset bronowicki
• Sutasze metalizowane przedstawione powyżej muszą być na ostrych zakrętach przewracane na druga stronę.

10. Na zdjęciu aksamitna wstawka do plecaka.
• Wykorzystane zostały chłodny złoty i srebrny sutasz metalizowany.
• Z sutaszy zrobiony został szamerunek – przez brak elastyczności współczesnych sutaszy metalizowanych szamerunek jest bardzo geometryczny – sutasz można złamać pod dowolnym kątem ale nie można zmusić go do zrobienia kółka.
• Nie polecamy sutaszy ani metalizowanych ani kolorowych do wykonywania szamerunku.

11. Czeski sutasz metalizowany występuje w dwóch kolorach: złotym i srebrnym oraz kilku rozmiarach od 3 do 6mm. Jest bardziej podatny na zaginanie niż polski, mniej błyszczący.

12. Na zdjęciu dziecięcy gorset bronowicki
• Wykorzystany został srebrny sutasz 3mm.
• W ostrym kącie widać, że sutasz można zagiąć i nie trzeba go obracać na drugą stronę.

13. Chiński sutasz metalizowany srebrny i złoty, gładki, bardzo błyszczący, lekko elastyczny (3mm).

14. Grecki sutasz metalizowany występuje w dwóch rozmiarach (3 i 4mm), kilku kolorach podstawowych oraz kilku odcieniach złota i srebra, w dwóch rodzajach: z lureksem i tzw. złota nić.
• Na zdjęciu przykłady sutaszy z lureksem: kilka odcieni złota, srebra, miedź, czerwony, wielokolorowy (przedostatni) i złoty brokatowy (ostatni), 4mm.

15. Grecki sutasz metalizowany tzw. złota nić (4mm) odcienie złota i srebra.
• Dostępne są jeszcze rozmaite srebrne, złote i miedziane sutasze włoskie i amerykańskie w wielu odcieniach.

16. Na zdjęciu używane najczęściej w Pracowni i w instruktażach polskie i czeskie sutasze przedstawione w krokach 2, 8, 11.

Instruktaż powstał w ramach wydarzenia Sztuka do rzeczy – design w Krakowie.
Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Kraków.